Startovací váha: 58 kg
Současná váha: 53 kg
Současné BMI: 21,5 (v normě)
První cíl: 50 kg
Druhý cíl: 45 kg
Možná: 40 kg

Říjen 2011

50 rad pro zdravé hubnutí

7. října 2011 v 14:53 | bloody-bride |  Hubnutí
Na internetu jsou tisíce rad, jak zhubnout, ale mně jsou nejsympatičtější tyto, z knihy Dívčí rozhovory od Carol Weston (překlad Kateřina Orlová, vydal Alpress v edici Klokan, 1999). Dostala jsem ji už dávno jako náctiletá, ale občas se k ní ráda vracím, protože je psána sympaticky a empaticky a i tyto rady jsou rozumné a žádné pro-ana ;-)

1. Ne: Nejez, když nemáš hlad.
2. Ano: Jez pomalu. Pokládej vidličku mezi sousty a při jídle si povídej.
3. Ne: Neber si velké porce, ber si malé porce. Neuvažuj v bochnících, ale krajících.
4. Ano: Jez do polosyta, protože žaludku trvá asi 20 minut, než zjistí, co prošlo ústy.
5. Ne: Neukusuj si velká sousta. Ukusuj si malá sousta.
6. Ano: V průběhu celého dne vypij hodně vody. V lednici měj stále připravený džbán s vodou, na plotně konvičku čaje a na psacím stole svou cestovní láhev.
7. Ne: Nejez bezmyšlenkovitě. Své jídlo si vychutnávej nebo se do něj raději nenuť. (První dvě sušenky jsou skvělé. Dokážeš ale stejně skvěle vychutnat i tu šestou?)
8. Ano: Pravidelně cvič a pamatuj si, že svaly váží víc než tuk-ale lépe vypadají. Plavání, bruslení, běh, gymnastika, tanec, lyžování, jízda na kole nebo obyčejné skákání přes švihadlo je nedocintelné pro dobrou formu, prima zábavu a celkovou rovnováhu. Neměj v hlavě jen kila, ale především vzhled a zdraví.
9. Ne: Nezvyšuj si svůj energetický příjem neužitečnými kaloriemi ze sladkých limonád. Pij vodu nebo nekalorické bylinné čaje či výživné přírodní šťávy, třeba tomatový nebo grapefruitový džus.
10. Ano: Na svačinu nebo na výlet si nezapomeň oškrábat mrkev, přichystat celerové stonky, přibalit drobná rajčátka, hrozny a další zeleninu nebo ovoce.

11. Ne: Nekupuj tučné potraviny a popros člena rodiny, který u vás dělá velké nákupy, aby vynechal regál s cukrovím. Snáze odoláš, když nebudeš mít mlsky na očích. Nikdy nechoď do prodejny s potravinami na lačno.
12. Ano: Jestli chceš držet dietu, tak raději dodržuj jednodenní půsty, než abys bloumala hladová třeba 3 týdny.
13. Ne: Nikdy neužívej prášky na zhubnutí bez vědomí lékaře. Některé z nich jsou nebezpečné; po dalších bys byla podrážděná; po jiných se zase ztrácí voda, a ne tuk.
14. Ano: Každý den jez pestrou a vyváženou stravu, která obsahuje zástupce všech hlavních výživových skupin: obilnin a vlákniny, ovoce, zeleniny, masa, drůbeže a ryb a mléčných výrobků.
15. Ne: Nevaž se každý den, protože by tě to znervózňovalo a váha stejně není schopna okamžitě zaregistrovat sáček bonbonů z předchozího večera. Držíš-li dietu, zvaž se po několika dnech vždy ve stejnou dobu a neočekávej, že bys za týden zhubla více než půl kila až kilo.
16. Ano: Pokud držíš rozumnou dietu a hubneš pomalu nebo se nějaký čas s váhou nehneš, neztrácej trpělivost. Někteří lidé mají rychlejší metabolismus než druzí.
17. Ne: Nenech se odradit, když se snažíš hubnout a tvé okolí si tvého poklesu váhy hned nevšimne. Ani ty nezaregistruješ každé kilo, které ostatní přiberou nebo zhubnou.
18. Ano: Běž se projít, zavolej kamarádce, pusť se do vyřizování nějakých pochůzek nebo si vezmi žvýkačku bez cukru vždy, když máš chuť k jídlu nebo když tě svádí pokušení házet do sebe koblihu za koblihou.
19. Ne: Nešiď se o snídani. Organismus ti bude za snídani vděčnější než za to, že mu dopřeješ o 7 minut delší ranní spánek. Nevynechávej žádná denní jídla, jez spíš malé porce.
20. Ano: Uvědom si, že salám je tučnější než salát, pyré je kaloričtější než filé atd. Neuč se tabulky nazpaměť, ale zjisti si, která jídla ti "jdou rovnou do stehen".

21. Ne: Nemluv pořád o dietách. Byla bys nudná a otravná.
22. Ano: Když budeš stále něco dělat, jídlo pro tebe nebude tak důležité.
23. Ne: Neodepisuj zbytek svého postního dne jen proto, že sis zahřešila a smlsla po obědě tyčinku Snickers.
24. Ano: V restauraci si objednávej rybu, kuře, salát nebo něco lehkého.
25. Ne: Nemysli si, že když si vezmeš jeden bramborový lupínek a bude ti to stačit. Daleko jednodušší je nevzít si žádný. (Popcorny nebo preclíčky jsou sice lepší, ale ani ty se nedají jíst s mírou).
26. Ano: Pamatuj si, že kalorie se počítají, i když máš narozeniny nebo když jsi na rande, když tě čeká ten den písemka, i když je těsto na koláče ještě syrové, dokonce i když jdeš za svědka na svatbu nebo jsi na večírku a i když ochutnáš jediné sousto ze sousedova talíře.
27. Ne: Nepleť si své hezké ženské oblé tvary s ošklivými "pneumatikami".
28. Ano: Pakliže tvůj oběd vypadá na velkém talíři uboze, zvykni si ho servírovat na malý talířek.
29. Ne: Nepodléhej pocitu, že v restauraci musíš oběd zbaštit do posledního soustečka. (Porce bývají většinou ohromné).
30. Ano: Omez příjem soli, protože sůl zadržuje v těle nadbytek tekutin. Jídlo si ochucuj pepřem a dalším kořením. (Konzervovaná zelenina bývá ve slaném nálevu; jez raději čerstvou nebo zmrazenou).

31. Ne: Nepřejez se v neděli s tím, že se od pondělka vrhneš na přísnou dietu.
32. Ano: Olej z nadmíru tučné pizzy si vysaj papírovým ubrouskem, ovšem jen pokud nestoluješ s královnou.
33. Ne: Nepředstavuj si, že "nízkotučný" znamená bez tuku a že "bez tuku" znamená "bez kalorií".
34. Ano: Uvažuj o tom, zda by nestálo za to přilepit si na ledničku fotku ze svého nejkorpulentnějšího nebo nejútlejšího období.
35. Ne: Nenechávej na podnosu s moučníkem nůž. Je pak totiž zbytečně jednoduché ukrojit si kousek, kdykoli jdeš jen tak kolem.
36. Ano: Když si chceš dát něco do pusy. tak si jdi vyčistit zuby. Pocit právě vyčištěných zubů zmírní tvou touhu žvýkat.
37. Ne: Jídlo nesmaž, pokud se dá vařit, rožnit, vařit v páře, grilovat nebo upéct.
38. Ano: Kupuj tuňáka naloženého ve vodě a ne v oleji; kompoty ve vlastní šťávě, ne v sirupu; nízkotučné mléko místo plnotučného; místo běžného chleba raději chléb krájený v tenkých plátcích; bílé maso (např.kuřata a ryby) spíš než maso červené (např.karbenátky, řízky).
39. Ne: Nevykoukej pekaři výlohu.
40. Ano: Jestliže se snažíš zhubnout, přemýšlej, zdali by nebylo dobré zapisovat si v průběhu jednoho týdne všechno, co sníš. Pomůže ti to zjistit všechny přebytečné kalorie, které se ti vloudily do diety. Každý záznam švindlování omezí též tvé mlsání.

41. Ne: Ani jeden pamlsek bez otázky: "Stojí mi to za ty kalorie?"
42. Ano: Až shodíš svá první dvě a půl kila, zvedni stejně vážící pytlík mouky-to je váha, kterou s sebou už nikdy nepovlečeš.
43. Ne: Nechtěj být vegetariánkou (nebo vegankou) dřív, než si prozkoumáš, co musíš každý den jíst, abys měla zaručený dostatečný přísun bílkovin a železa.
44. Ano: Nauč se jíst čínskými jídelními hůlkami. Zpomalí tvou konzumaci čínských jídel.
45. Ne: Nedívej se v TV na reklamu na jídlo.
46. Ano: Zvaž, zda by pro tebe nebylo výhodné stanovit si určitá přísná pravidla. Možná by bylo jedodušší už nikdy po 9 večer nic nejíst, než každý den zkoušet sílu své vůle.
47. Ne: Nepodceňuj příjemný pocit z toho, že se budeš držet zpátky. Když mineš palačinky s tvarohem bez povšimnutí, nasytí tě vědomí, že jsi odolná a silná.
48. Ano: Vyměň přejídání za setkávání. Jestliže nemůžeš zhubnout sama, vyzkoušej sdružení STOB nebo jiné podobné podpůrné organizace.
49. Ne: Nepij light limonády a neslaď si umělými sladidly, na nichž samotných je upozornění, že o nich "bylo zijištěno, že u laboratorních zvířat způsobují rakovinu". (Dejme tomu, že hovoříme o potkanech, ne o lidech, a o dávkách, ne o baleních, ale děkuji, já si dám hořký čaj.)
50. Ano: Rozhodně s dietou přestaň, jakmile jsi dosáhla rozumné normální váhy. Možná, že budeš chtít zhubnout ještě pár kg, protože jsi jich zase několik nabrala. Ale skonči, když jsi na konečné, a pracuj na tom, aby sis dosaženou váhu udržela. Úspěch neoslavuj nějakou sladkou specialitkou. Kup si za odměnu třeba kalhoty-ale již v nové, menší velikosti.